פסיכולוגיה חיובית
הפסיכולוגיה החיובית נוסדה על ידי ד"ר מרטי זליגמן. זהו ענף חדש בפסיכולוגיה המתמקד במחקר אמפירי של תחושות חיוביות, תכונות אופי חיוביות, ומוסדות בריאים וחיוביים. המחקר מראה שאנשים יכולים להיות מאושרים יותר, שבעי רצון מחייהם, בעלי תקווה - ללא קשר לנסיבות חייהם. הפסיכולוגיה החיובית עוסקת בעוצמות ומעלות שמאפשרות לאנשים ולקהילות לפרוח.
www.authentichappiness.sas.upenn.edu

Appreciative Inquiry
החקירה המעריכה הינה "החיפוש המשותף למיטב שבבני אדם, בארגוניהם ובעולם סביבם " (דיויד קופרידר ודיאנה וויטני). מודל לשינוי בארגונים שמציע לחפש מה עובד בארגון, על מנת לייצר שינוי והתקדמות, לעומת לחפש את הבעיה. על פי הגישה, המציאות נוצרת בכיוון אליו נשאל את השאלות. מכאן, אם נשאל שאלות העוסקות בבעיה, בחולשה, בקשיים, המציאות תיווצר סביב העיסוק הזה. לעומת זאת, אם נשאל שאלות החוקרות מה עובד, מה אפשרי, מה ייתכן - המציאות שתיווצר תהיה מבוססת אפשרויות חדשות וראיה חיובית.
www.appreciative-inquiry.org

פסיכולוגיה חברתית
פסיכולוגיה חברתית היא העיסוק ומחקר באופי, התנהלות וגורמים להתנהגות אנושית חברתית. זהו תחום אינטרדיסיפלינרי המגשר בין הסוציולוגיה לפסיכולוגיה. הדגש הוא על התנהגות אנושית בקונטקסט חברתי.
ארבעה נושאים מרכזיים מאפיינים את התחום:

  • השפעת פרט אחד על אחר
  • השפעת קבוצה על פרט
  • השפעת פרט על קבוצה
  • השפעת קבוצה אחת על קבוצה אחרת

  • מושגים מרכזיים בתחום כגון למידה, תפיסה
    (perception), עמדות, שינוי עמדות הם נושאים משמעותיים ביכולתנו לעזור לאדם ולקבוצה לייצר שינוי בדפוסים, בתפיסות סובייקטיביות, בהתנהגות.

    NLP - Neuro Linguistic Programming
    NLP היא גישה שפותחה בארה"ב בשנות ה 70 ככלי לשיפור המצוינות. הגישה מציעה ארגז כלים המסייעים בארגון וכוונון המוח שלנו כך שנוכל להשיג תוצאות מדויקות, ונוכל לממש את הפוטנציאל שבנו. הגישה כוללת מכלול רחב של טכניקות ותפיסות יעילות, המסתמכים על מבנה ותפקוד המוח האנושי. ה - NLP מתייחס למספר רבדים של חוויה: ברובד הראשון מדובר בחוויה כפי שהיא נתפסת על ידי החושים. הרובד השני הוא תרגום החוויה לשפה הפנימית, וברובד השלישי מדובר בשפת התקשורת המופנית החוצה - התקשורת הבין-אישית.

    העקרונות המנחים את התפיסה מתייחסים לעוצמות של כל אדם, ליכולת של כל אדם לייצר עבורו מציאות אחרת ממה שיש, לגישה חיובית למניע לשינוי.
    www.nlplus.co.il

    Gestalt Coaching
    הגשטלט מוכר בעיקר כגישה טיפולית שנוסדה על ידי פריץ פרלס. מקורות הגישה בפסיכולוגיה קוגניטיבית וחברתית. הגשטלט מספקת גישה פנומנולוגית לאימון. (פנומנולוגיה מתייחסת לחוויה המודעת כפי שחווה אותה האדם, חוויה בגוף הראשון). אימון על פי שיטת הגשטלט מאתגרת את המאמן והמתאמן לפעול מתוך התייחסות לדרך בה הם חיים ומתנהלים בעולם, מתוך התייחסות לחוויה של הרגע (in the moment), על מנת לייצר למידה ולקחת אחריות על בחירותיהם.

    הגישה רואה את ערכו של המאמן ביכולתו לראות עצמו ביחס לאחר, יותר מאשר הכלים ומיומנויות אותם הוא מיישם. המאמן על פי שיטת הגשטלט בוחן את עצמו ומקומו בתהליך, ומשתמש בו לטובת ההתקדמות והשגת המטרות של המתאמן
    (coach's use of self).
    www.gestaltosd.org

     

    אימון מקצועי (Professional Coaching)- התאוריה האדלריאנית - פסיכולוגיה חיובית - Appreciative Inquiry - פסיכולוגיה חברתית - NLP- אימון על פי הגשטלט.

    אימון מקצועי Professional Coaching
    אימון אישי מקצועי הוא מהכלים המובילים ליצירת שינוי לקראת חיים משמעותיים ואיכותיים. האימון מזמין אותך למצות את מלוא הפוטנציאל שבך

    האימון מעניק תמיכה יעילה ומאתגרת, באמצעותה המתאמן(לקוח) מבצע שינויים החשובים לו, בתחומי חיים שונים (אישיים ו/או מקצועיים).

    תאוריה אדלריאנית (אלפרד אדלר 1870-1937)
    אלפרד אדלר היה רופא אשר פיתח תיאוריה מקיפה על טבע האדם, המבוססת על ראיית האדם כייצור חברתי אשר נע בשדה חברתי לקראת מטרות. רעיונותיו של אדלר זוכים היום לצמיחה מחודשת בעקבות האמונה ביכולת היצירתית של האדם ליצור את המציאות שבה הוא חי. אדלר האמין באימון כדרך יעילה ליצור שינויים בחיי האדם, לאחר פיתוח מודעות לטעויות הבסיסיות בתפיסתם את עצמם ואת העולם.

    מודל האדם על פי גישה זו מתבסס על חמישה עקרונות -
    חברה: האדם הינו ייצור חברתי הנע בשדה חברתי לקראת מטרות. ניתן להבין התנהגות של אדם רק בהקשר החברתי שבו הוא חי.
    מטרתיות: התנהגות האדם מכוונת למטרות, כשמטרת העל הינה השגת תחושת שייכות וערך בעולם. תחושת שייכות מורכבת מיצירת קשר משמעותי עם בני אדם, פיתוח היכולות הטמונות בנו, ותרומה לרווחת החברה ולזכות בהערכה מאחרים.
    סובייקטיביות: התפיסה של כל אדם היא סובייקטיבית, המציאות קיימת בעיניי המסתכל. אם נשנה את התפיסה, המציאות שלנו תשתנה באמצעות הפעולות שלנו. בחירה: לאדם ניתנה הזכות לבחירה חופשית. יש מציאות (נסיבות חיינו) המושפעת מהתורשה שלנו ומהסביבה בה גדלנו, אך מעל לסביבה ולתורשה יש את חופש הבחירה: איך אדם בוחר לפרש את המציאות הנתונה ולפעול בתוכה.
    בחירה: לאדם נתנה הזכות לבחירה חופשית. יש מציאות המוכתבת מתורשה והשפעת הסביבה, אך מעל לשניהם יש את חופש הבחירה. איך אדם בוחר להתייחס למציאות ולפעול.
    הוליזם: "אדם הוא תבנית אחת שכל חלקיה קשורים אלה באלה באופן בלתי נפרד, וכולם חותרים להשיג אותה מטרה גם כשזה לא נראה כך הגוף, הרוח, הנפש, האינטלקט, הלא מודע, הערכים המוסריים, התשוקה, החשק, הביצוע של דברים, הכל חלק מאותו שלם, הכל מכוון למטרה שבוחרים. אין קונפליקט פנימי אלא חיצוני, במציאות". זיוית אברמסון מתוך "לומדים זוגיות".

    קישור למכון אדלר
    www.machon-adler.co.il

     
    contact us mia@coachingandmia.co.il צור קשר
    Tel 052-5239200 טלפון